2009-08-13

tid tillsammans

igår hade jag en eftermiddag med bara cornelia. härligt. sixten e jag själv med varannan vecka, när roger jobbar å neli e hos sin pappa.. men neli e d inte så ofta som man får ha alldeles för sig själv =) nåt jag ska ordentligt tag i till hösten!!

vi började med att åka till hörcentralen, hörseltest. vet inte om någon av er har varit på den här typen; hon får sitta vid ett bord med högtalare och dataskärm på varsin sida om sig. ett ljud kommer, när audionomen ser reaktionen dyker det upp en bild på dataskärmen på den sidan som ljudet kom ifrån. igår var hon duktigare än vanligt - tänk att det kan göra så mycket att hon tecknar så mycket nu. när hon hörde ljudet så teckna hon vad det var hon hörde... men vänsterörat spelar oss fortfarande spratt efter spratt. hör hon på det örat?

sen gick vi till apoteket; köpte tabletter för rogers förstörda armbåge, vätskeersättning till resan och en svindyr kräm till dom små om utifall att dom bränner sig.. d e konstigt me mig; jag kan spontanköpa dyra saker; men förbrukningsmaterial som är dyrt skippar jag helst. som tidigare i somras när jag skulle köpa solskydd i sprayform; 199kr för en liten flaska. Och då försvinner den i sprayform snabbare i kontakt med vatten - man måste asså smörja oftare. det skar i ett hjärta att behöva lägga så mycket pengar på sån skit :S där hade vi ett par byxor till sixten, eller ett halsband till mor, eller en tröja till neli... DET hade varit bra spenderade pengar!

i alla fall... gick och fikade efter lasarettet... neli valde mellan en chokladboll och blåbärspaj, fastnade till sist för pajen.
vi satte oss till bords - körde rullstolen med ena handen och hade brickan i andra handen. va d e konstigt med folk; ser dom att man e på väg med barnvagn, rulle lr vad d må vara så förbereder dom inte plats (det vanligaste är ju att man använder en stol till sin handväska, en stol till shoppingkassar... dessa stolar ska oxå strategiskt stå en bit från bordet då man i brist på samtalsämnen lätt kommer åt att kolla sina fynd, ta upp mobil, rensa plånbok etc.) utan dom väntar tills man är precis intill, gärna ska man ha gjort ett försök till att komma förbi, innan dom reser på bakdelen för att flytta sina saker. Lr ännu hellre, helst ska man själv ha börjat med att flytta deras saker! funderar dock på om jag inte själv är likadan.. lr var iaf... innan livet förändrades; innan man aldrig var på stan utan antingen ett barn i rulle lr i barnvagn..

neli åt iaf sin paj och min chokladboll... jag ska ju inte göra så, men jag blir så lycklig, stolt, gråtmild, stor och stark när hon gör saker som "normala barn" gör; slarvar vid bordet med mening, vill smaka på mammas/pappas, säger till, pekar på folk och säger nåt...
därför får hon äta min chokladboll oxå...

toalettbesöket efteråt var en höjdare.. vi började packa ihop sakerna; då var det upptaget på toa... sen reste sig en kille å började gå mot dass... men snabba som attan var vi! och före honom kom vi... han blängde lite surt... men!! d e inte ofta man får fördelar för att man har nån form av funktionshinder, och eftersom de inte ges... så får de tas =) å inte kan han me å skälla till på en mamma som kämpar på med sitt stackars handikappade barn :/ ;)
den reaktionen man skulle velat ha är iof ett skäll, lr iaf det svenska blänget med obligatorisk suck efteråt... d e inte rätt, oavsett vem man är...

shopping sen... neli börjar tycka det är rikktigt kul med kläder! och oj vad ungen kan rulla då!! motivationen som gör det.. neli köpte kläder till roger från henne och sixten - till världens bästa pappa... glad blev han..

åkte till syster yster J och hämtade sixten sen... dom hade haft d bra =) syster N va där me så vi passade på att ta en kopp... Neli va inte intresserad av oss, eftersom kusin M va hemma.. syster J va lite konfundersam.. jag hoppas, jag hoppas, jag hoppas att hon inte funderar över det jag tror. ser hellre att hon funderar över det jag vill...

kort sagt, en härlig eftermiddag! och dag för alla del...

när vi kom ut från sjukhuset igår hade ja ett missat samtal på mobilen från nelis SG.. pratat in att hon fått tiden för nelis höftop. 3/9-09.
pratar mer om det när jag känner att jag kan prata mer om det.

/

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar